De brommobiel elektrisch aangedreven MyLi is het nieuwste model van het Franse merk Ligier. De eerste brommobiel werd in de jaren 70 in Frankrijk gebouwd. Met als achterliggend idee om een comfortabel voertuig te ontwikkelen waar geen rijbewijs voor vereist was. Een idee dat uiteindelijk uitmondde in een ‘echte’ auto die 45 km/uur rijdt.
De ontwikkelingen hebben ook niet stilgestaan. Het modernste type is een brommobiel elektrisch aangedreven. Deze citycar MyLi is een goed en duurzaam alternatief voor de personenauto: vanwege wendbaarheid, actieradius en bewegingsvrijheid in de stad.
De nieuwe brommobiel MyLi is primair gericht op het jongere publiek. Met het AM-bromfietsrijbewijs kunt u deze brommobiel al vanaf 16 jaar besturen. Ook wordt het gezien als de perfecte aanvulling op de gezinsauto, met het inzetten als tweede auto voor stadsritten. Het leent zich als perfect, duurzaam vervoermiddel voor bijvoorbeeld het ophalen van de kinderen, naar het werk gaan, boodschappen doen of voor een gezinsuitje.
De elektromotor van MyLi wordt geleverd door Valeo en de accu’s zijn van het merk E4V. De MyLi heeft een laag gewicht van maar 425 kg. Er is een keuze uit vier versies: Good, Ideal, Epic en Rebel. Ook heeft deze brommobiel elektrisch drie verschillende batterijcapaciteiten: 4,14 kWh, 8,28 kWh of 12,42 kWh. Afhankelijk van de batterij heeft deze citycar een actieradius oplopend van 50 naar 130 km. Binnen twee en een half uur is de batterij al geheel opgeladen.
De citycar kan worden voorzien van tal van uitrustingen, zoals de 10'' touchpad met Apple CarPlay en Android Auto, verwarmde bestuurdersstoel, airconditioning en zelfs stuurbekrachtiging. Met deze brommobiel elektrisch profiteert u van alle voordelen van elektrisch rijden. U rijdt geluidloos en milieubewust, terwijl u toch van alle comfort bent voorzien.
De MyLi is niet de enige brommobiel elektrisch. Er zijn verschillende elektrische citycars op de markt, zoals de Biro, Carver en binnenkort de Silence. Ook is er de Opel Rocks-e met een lengte van slechts 2,41 m en een breedte van 1,39 m. Ondersteund door een kleine elektromotor en een batterij van 5,5 kWh kan de Rocks-e 74 kilometer op elektriciteit rijden. Met een draaicirkel van slechts 7,2 meter.
Het elektrisch rijden is bezig aan een opmerkelijke groei. Er zijn genoeg redenen hiervoor. Het is om te beginnen goedkoper dan op benzine rijden. Daarnaast is het voor veel mensen prettig om zonder koppeling te hoeven rijden. Voor jongeren kan het rijden in een brommobiel elektrisch een veilige manier zijn om het autorijden te oefenen op de rijbaan. Ook als u liever niet meer in een ‘normale’ auto wilt rijden is de citycar een uitkomst. Zo hoeft u namelijk niet uw mobiliteit op te geven. Ook met een citycar die op benzine rijdt, bent u goedkoper uit. Zo betaalt u geen wegenbelasting en zijn de kosten voor verzekering laag. De brandstof die wordt verbruikt kent een lage verhouding van 1 l/30 km.
Als u op zoek bent naar een nieuwe of tweedehands citycar, dan is het een aanrader om te kijken bij Brommobiel Rotterdam. Naast de eerder genoemde Ligier vindt u er ook Aixam en Microcar modellen. Zonder overdrijving behoren deze brommobielen tot de top van het assortiment. Veiligheid staat centraal, daarom krijgt u een eerlijk advies, ook over uw rijvaardigheid. Uw citycar wordt aan huis geleverd en u krijgt persoonlijke rijbegeleiding. Service staat voorop; bij schade of onderhoud kunt u altijd in de garage terecht.
Lees hier meer over de verkeersregels voor een brommobiel.
De maximumsnelheid voor de citycar is 45 km/u, ongeacht of u binnen of buiten de bebouwde kom rijdt. Voor de rest gelden dezelfde regels als voor autoverkeer. Als u bijvoorbeeld bord C13 ziet, waarbij de rijbaan voor bromfietsen, snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen gesloten is, mag u doorrijden met uw brommobiel. Er gelden ook andere regels dan voor gehandicaptenvoertuigen. Zo mag u met een brommobiel niet op het trottoir of op een gehandicaptenparkeerplaats staan. Met een citycar mag u zich niet op autowegen, snelwegen en wegen die gesloten zijn voor langzaam verkeer begeven. Dit is het verschil met de gewone auto. Bij het inhaalverbod dat wordt aangeduid met bord F1 mag een brommobiel echter niet worden ingehaald omdat deze harder kan rijden dan 25 km/u.
De veiligheid van deze voertuigen valt zeer goed te noemen. Onder de bestuurders van de brommobielen vallen de minste verkeersslachtoffers. Dit is mede te danken aan de fabrikanten die crashtests laten uitvoeren voordat een voertuig op de markt verschijnt. Er zijn zelfs moderne modellen die een kooiconstructie hebben. Het is dus uiterst veilig om een citycar te besturen, met bovendien daarbij het comfort van een ‘gewone’ auto.
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer